rk3745 rk3745
196
BLOG

Korupcja w informatyzacji urzędów

rk3745 rk3745 Polityka Obserwuj notkę 11

Korupcja to potajemne wręczanie korzyści majątkowych aby wywrzeć wpływ na decyzję urzędnika. W przypadku projektów informatycznych korupcja związana z wyborem dostawcy nie jest głównym źródłem problemów. Wybór potajemnie faworyzowanego, choć gorszego dostawcy tylko w niewielkim stopniu wpływa na niską jakość dostarczonego systemu.

W projektach informatycznych największym zagrożeniem jest korupcja związana z odbiorem systemu. To od odbiorcy zależy jakość systemu, jego funkcje i niezawodność. Odbiorca akceptuje system na podstawie specyfikacji funkcjonalnej zdefiniowanej w umowie. Problem w tym, że w Polsce specyfikacje systemów zamawianych przez urzędników są nieprecyzyjne i niespójne. Umowa na system KSI ZUS była podpisana z Prokomem przez p. Bańkowską jeszcze przed uchwaleniem ustawy o ubezpieczeniach czyli w momencie, kiedy nie było wiadomo co taki system miałby robić.

Specyfikacja funkcjonalna systemu jest jego definicją, czyli jedynym punktem odniesienia w przypadku sporów dotyczących ostatecznego kształtu systemu.

Odbiór systemów informatycznych w praktyce

Jeżeli zamawiany jest system jedyny w swoim rodzaju (CEPIK, POLTAX etc.), to w pewnym momencie trzeba go przetestować i formalnie odebrać. Ale jak określić zakres testów, jeżeli umowa zawiera tylko szczątkowy opis funkcjonalności systemu.

Czy dana funkcja użytkowa w dostarczonym systemie odpowiada oczekiwaniom odbiorcy? A jeśli nie jest zaprojektowana po myśli odbiorcy, to co wtedy? Kto powinien ponieść koszty jej modyfikacji? Jak głębokich modyfikacji może domagać się odbiorca systemu na podstawie podpisanej umowy? Takie pytania można mnożyć w nieskończoność, jeśli nie mamy szczegółowej i jednoznacznej specyfikacji systemu.

Załóżmy, że zawarto umowę na dostawę dużego systemu informatycznego i w jego specyfikacji funkcjonalnej nie określono wielu istotnych szczegółów. Dostawca buduje system. W trakcie odbioru okazuje się, że funkcjonalność systemu daleko odbiega od oczekiwań odbiorcy. Co ma zrobić dostawca systemu?

Dostawca wykonał system zgodnie z umową a to, że jego interpretacja ogólnikowych zapisów w umowie nie pokrywa się z oczekiwaniami odbiorcy nie jest jego winą. Odbiorca przed podpisaniem umowy nie przemyślał dostatecznie szczegółowo funkcji użytkowych, które powinny być realizowane przez system (jest to typowa sytuacja w administracji państwowej) a teraz grozi, że nie podpisze faktury. Najprostszym i najtańszym wyjściem z sytuacji jest dotarcie do osoby wysoko umocowanej w hierarchii urzędu, która nieformalnie „przekona” urzędnika odpowiedzialnego za odbiór systemu, że po niewielkich korektach system będzie już miał „właściwą” postać. Korupcja następuje w fazie odbioru.

Jeżeli po podpisaniu umowy nie porzucono budowy systemu a tak też bywało (np. systemy dla GUC), to powyżej mamy opis typowego scenariusza odbioru dużych systemów informatycznych w sektorze publicznym po 89r.

W przypadku nieprecyzyjnych specyfikacji funkcjonalnych instytucje kontrolne nie mają wiele do zrobienia. Jeśli kontrolerzy NIK chcieliby dokonać oceny jakości systemu i zasadności poniesionych kosztów, to nie mają na czym się oprzeć. Mogą tylko sprawdzić kwestie formalno-prawne, czy wszystko odbyło się zgodnie z prawem, czy osoby podejmujące decyzje były do nich uprawnione itp. Korupcja związana z odbiorem systemu przynosi więcej szkód niż korupcja dotycząca wyboru dostawcy i wiąże się ze znacznie mniejszym ryzykiem.

rk3745
O mnie rk3745

Kontakt: rk3745@gmail.com Pozostałe teksty: 1. Fotoradary: Automatyczny wymiar sprawiedliwości 2. Czy tajemnice państwowe służą Polsce? 3. Rola służb ochrony państwa w informatyzacji Polski 4. PESEL2 i e-PUAP pozbawią nas prywatności 5. PESEL i profilowanie 6. Korupcja w informatyzacji urzędów 7. Korupcja w informatyzacji urzędów (2) 8. Bezpieczne przelewy w bankowości internetowej 9. E-administracja wg MSWiA to raj tylko dla urzędników 10. Dowód biometryczny? Tak, ale ostrożnie! 11. Elektroniczne skrzynki podawcze, czyli lobbyści górą! 12. Prawo zamówień publicznych i projekty informatyczne 13. Obywatelska koncepcja e-usług 14. Równoważność dokumentu papierowego i cyfrowego 15. Uwolnijmy się od obowiązku meldunkowego 16. Anonimizacja jako ochrona prywatności pacjenta w systemach służby zdrowia 17. Głosowanie przez Internet 18. ePUAP bez wartości dodanej 19. Wielofunkcyjny dowód pl.ID będzie niebezpiecznym gadżetem 20. Plan Informatyzacji Państwa i projekty informatyczne 21. Dwa problemy polskiego e-podpisu 22. Branża kart płatniczych uznała dominujące standardy ochrony informacji za nieprzydatne 23. PIT przez Internet według urzędników i uwagi o użyteczności informatyzacji 24. Jak władza centralna psuje komputeryzację urzędów gminnych 25. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (1) 26. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (2) 27. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (3) 28. PIT przez Internet i bezpieczeństwo płatnika 29. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego (1) 30. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego. Rekomendacje. (2) 31. Dowód elektroniczny. Zabezpieczenia. (3) 32. Służby nie znają się na kryptografii 33. Dowód elektroniczny. Weryfikacja on-line. (4) 34. Dowód elektroniczny. Procesy. (5) 35. Dowód elektroniczny. E-podpis. (6) 36. Po co dowód osobisty 37. Dzisiejsze podejście do informatyzacji nie sprzyja wolności 38. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (1) 39. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (2) 40. Cloud computing kusi 41. Tradycyjne wybory mogą być uczciwe Ponadto polecam: 1. Czy PESEL2 jest potrzebny? Dokument Instytutu Sobieskiego 3. Stanowisko ISOC Polska w sprawie barier podpisu elektronicznego w Polsce 4. Poradnik inżyniera polskiej informatyzacji. Paweł Krawczyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka