rk3745 rk3745
584
BLOG

PESEL i profilowanie

rk3745 rk3745 Polityka Obserwuj notkę 4

Profilowanie (ang. profiling) polega na przeszukiwaniu wielu baz z danymi osobowymi pod kątem określonych cech lub zdarzeń w celu wyłonienia grup o specyficznych gustach, skłonnościach, etc. Jeśli fachowcy od marketingu uzyskają informacje, że ktoś regularnie ogląda MTV, kupuje ubrania w Esprit i wysyła co najmniej 500 SMS-ów miesięcznie to łatwo utworzą pełen obraz gustu konsumpcyjnego i stylu życia tej osoby. Dzięki komputerom profilowanie stało się wyjątkowo tanie i efektywne.

Zagrożenie dla prywatności i podmiotowości


Profilowanie jest zagrożeniem dla prywatności, ponieważ bez wiedzy osób zainteresowanych tworzony jest obraz ich gustów, upodobań a nawet wstydliwych i skrywanych skłonności.

Profilowanie jest też zagrożeniem dla naszej podmiotowości bo zapewnia przewagę jednej stronie. Kiedy jedna strona wie o drugiej znacznie więcej, to we wzajemnych relacjach jest ona bardziej podmiotem a druga przedmiotem. Sprzedawca jest dla nas uprzejmy a jednocześnie jakiś „uprzedzony”, bo wie o nas więcej niżby to wynikałoby z bieżącej interakcji. Nie jest skupiony na naszych argumentach tylko analizuje przydatność naszych słabości, o których wiedza pochodzi z profilowania.

W Polsce mamy coraz więcej baz danych i elektronicznych rejestrów, w których zgromadzono gigantyczne ilości informacji o obywatelach i ich codziennym życiu. GIODO już zarejestrowało ponad 70.000 baz z danymi osobowymi.

Swobodne stosowanie numeru PESEL 

Praktycznie we wszystkich bazach danych osobowych występuje numer PESEL jako unikalny identyfikator osoby. Jeśli urząd państwowy skłoni właścicieli tych baz do wyszukania i dostarczenia wszystkich rekordów związanych z konkretnym numerem PESEL (np. w ramach dochodzenia CBŚ a nawet zwykłej kontroli skarbowej), to uzyska niewyobrażalną ilość danych o tej osobie.

Łatwość zbierania i łączenia informacji o danym obywatelu jest pochodną powszechnej praktyki stosowania w bazach danych numeru PESEL jako unikalnego identyfikatora. Gdyby unikalne identyfikatory tego samego obywatela byłyby różne w różnych bazach, to łączenie danych byłoby zbyt uciążliwe i konsekwencji proceder profilowania nie byłoby możliwy na masową skalę.

W Polsce nie dostrzega się zagrożeń związanych ze swobodnym stosowaniem unikalnych identyfikatorów (PESEL, NIP, numer dowodu osobistego, numer paszportu, etc.) w bazach danych. Ponadto występuje nagminna praktyka stosowania w jednej bazie wielu różnych unikalnych identyfikatorów tej samej osoby. Wynika to z przekonania, że rejestry urzędowe mają dużo błędów oraz z małej wiarygodności dokumentów tożsamości. Tak postrzega to sektor bankowy i operatorzy telefonii komórkowej. Aby kupić telefon komórkowy z abonamentem nie wystarczy dowód osobisty. Musimy zabrać ze sobą kilka dokumentów identyfikacyjnych.

Polacy gorsi od Niemców?

W bazach danych osobowych w Niemczech nie wolno stosować „zewnętrznych” unikalnych identyfikatorów obywateli np. numeru dokumentu tożsamości. Dodatkowo niemieckie prawo zakazuje państwowym urzędom tworzenia ogólnokrajowych baz danych z unikalnymi identyfikatorami obywateli. W Austrii unikalne identyfikatory tego samego obywatela w różnych rejestrach urzędowych są różne a sposób ich powiązania kontroluje obywatel poprzez specjalną elektroniczną kartę. Obywatele Austrii i Niemiec są dobrze chronieni przed procederem profilowania.

Niemieckie biuro turystyczne działające w Polsce może tworzyć bazy danych o polskich klientach z dowolną ilością unikalnych identyfikatorów. Wiedza powstała z profilowania tych baz może być wykorzystana wobec Polaków przebywających za granicą (rozpoznawanych np. przez numeru paszportu).

Jeśli w Polsce nadal będzie można stosować bez ograniczeń numer PESEL i inne unikalne identyfikatory w bazach danych osobowych, to polscy obywatele będą wystawieni na znacznie więcej zagrożeń wynikających z profilowania niż Niemcy, Austriacy i inne nacje. 

rk3745
O mnie rk3745

Kontakt: rk3745@gmail.com Pozostałe teksty: 1. Fotoradary: Automatyczny wymiar sprawiedliwości 2. Czy tajemnice państwowe służą Polsce? 3. Rola służb ochrony państwa w informatyzacji Polski 4. PESEL2 i e-PUAP pozbawią nas prywatności 5. PESEL i profilowanie 6. Korupcja w informatyzacji urzędów 7. Korupcja w informatyzacji urzędów (2) 8. Bezpieczne przelewy w bankowości internetowej 9. E-administracja wg MSWiA to raj tylko dla urzędników 10. Dowód biometryczny? Tak, ale ostrożnie! 11. Elektroniczne skrzynki podawcze, czyli lobbyści górą! 12. Prawo zamówień publicznych i projekty informatyczne 13. Obywatelska koncepcja e-usług 14. Równoważność dokumentu papierowego i cyfrowego 15. Uwolnijmy się od obowiązku meldunkowego 16. Anonimizacja jako ochrona prywatności pacjenta w systemach służby zdrowia 17. Głosowanie przez Internet 18. ePUAP bez wartości dodanej 19. Wielofunkcyjny dowód pl.ID będzie niebezpiecznym gadżetem 20. Plan Informatyzacji Państwa i projekty informatyczne 21. Dwa problemy polskiego e-podpisu 22. Branża kart płatniczych uznała dominujące standardy ochrony informacji za nieprzydatne 23. PIT przez Internet według urzędników i uwagi o użyteczności informatyzacji 24. Jak władza centralna psuje komputeryzację urzędów gminnych 25. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (1) 26. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (2) 27. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (3) 28. PIT przez Internet i bezpieczeństwo płatnika 29. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego (1) 30. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego. Rekomendacje. (2) 31. Dowód elektroniczny. Zabezpieczenia. (3) 32. Służby nie znają się na kryptografii 33. Dowód elektroniczny. Weryfikacja on-line. (4) 34. Dowód elektroniczny. Procesy. (5) 35. Dowód elektroniczny. E-podpis. (6) 36. Po co dowód osobisty 37. Dzisiejsze podejście do informatyzacji nie sprzyja wolności 38. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (1) 39. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (2) 40. Cloud computing kusi 41. Tradycyjne wybory mogą być uczciwe Ponadto polecam: 1. Czy PESEL2 jest potrzebny? Dokument Instytutu Sobieskiego 3. Stanowisko ISOC Polska w sprawie barier podpisu elektronicznego w Polsce 4. Poradnik inżyniera polskiej informatyzacji. Paweł Krawczyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka