rk3745 rk3745
882
BLOG

Bezpieczne przelewy w bankowości internetowej

rk3745 rk3745 Polityka Obserwuj notkę 5

Przelew w banku internetowym to zdalna transakcja, w której klient i pracownik banku nie mają ze sobą kontaktu wzrokowego ani głosowego. W bankowości są znane inne zdalne transakcje tego typu: zapłata czekiem i zapłata elektroniczną kartą.

Aby uniknąć oszustwa bank i klient muszą stosować odpowiednie środki bezpieczeństwa. Bank oczekuje, że klient będzie przeciwdziałać zagrożeniom występującym po jego stronie. W przypadku czeku klient powinien bezpiecznie przechowywać książeczkę czekową i nie podpisywać po ciemku żadnych dokumentów. W przypadku karty klient powinien chronić poufności PIN-u, bezpiecznie przechowywać kartę i nie pozwolić, aby karta była używana poza zasięgiem jego wzroku. Zasady bezpiecznego postępowania w transakcji czekowej i kartowej są zrozumiałe dla każdego.

W przypadku przelewu w banku internetowym klient nie jest w stanie wyeliminować wszystkich zagrożeń po swojej stronie. Klient może chronić poufność identyfikatora użytkownika i hasła (listy haseł jednorazowych lub elektronicznego generatora haseł). Może pilnować dostępu do telefonu komórkowego, na który przychodzą SMSy z kodami do transakcji. Bank nie może oczekiwać, że komputer klienta będzie właściwie zabezpieczony. Nikt nie jest w stanie zapewnić całkowicie bezpiecznego dostępu do Internetu, skutecznej ochrony przed wirusami i końmi trojańskimi oraz wieloma innymi skomplikowanymi zagrożeniami. Klient nawet nie zrozumie tych zagrożeń.

Przelew w banku internetowym jest źródłem większego niepokoju niż transakcja czekowa lub kartowa. Ten niepokój widać już w Wielkiej Brytanii gdzie w 2006r. liczba rachunków w bankach internetowych spadła o 3%. Znamienne, że część specjalistów od bezpieczeństwa IT nie da się namówić na założenie konta w banku internetowym.

Bankowość internetowa jest wyjątkowo tania i wygodna. Aby nadal rozwijała się dynamicznie i nie powodowała nadmiernych stresów potrzebne jest rozwiązanie, które nawet w przypadku słabo zabezpieczonego komputera zapewni klientowi poczucie bezpieczeństwa nie gorsze niż w transakcjach kartowych i czekowych.

Bezpieczny przelew w Internecie

Bezpieczeństwo przelewu internetowego można oprzeć na prostych i zrozumiałych dla każdego mechanizmach bezpieczeństwa:

  1. Potwierdzeniu SMS-em faktu złożenia przelewu przez klienta. Klient po zalogowaniu się do aplikacji bankowej wprowadza opis przelewu. Tuż po tym system bankowy generuje SMS-a zawierającego wartość przelewu, nazwę odbiorcy, nazwę banku rachunku docelowego i numeru rachunku. Bank nie mógłby skierować tego przelewu do realizacji dopóki klient nie odpowie SMS-em, że ten przelew został zdefiniowany przez niego.
  2. Utajnieniu numeru komórki klienta. Numer telefonu komórkowego klienta używany do odbierania SMS-ów z banku nie byłby widoczny w aplikacji bankowej. Zatem jeśli haker włamałby się na konto klienta to nie mógłby odczytać jego numeru telefonu. Zmiana numeru wymagałby osobistej wizyty w banku.

Uważam, że powyższy sposób wykonania przelewu internetowego zapewni klientowi komfort bezpieczeństwa nie gorszy niż w transakcjach kartowych i czekowych.

Zaproponowane zabezpieczenia skutecznie ochronią rachunki klientów banków internetowych przed masowymi i zautomatyzowanymi atakami hakerów. Nieskuteczne staną się popularne ataki jak phishing i pharming, ale także ataki bazujące na słabościach technologii komputerowych, które nie zostały jeszcze wymyślone!

rk3745
O mnie rk3745

Kontakt: rk3745@gmail.com Pozostałe teksty: 1. Fotoradary: Automatyczny wymiar sprawiedliwości 2. Czy tajemnice państwowe służą Polsce? 3. Rola służb ochrony państwa w informatyzacji Polski 4. PESEL2 i e-PUAP pozbawią nas prywatności 5. PESEL i profilowanie 6. Korupcja w informatyzacji urzędów 7. Korupcja w informatyzacji urzędów (2) 8. Bezpieczne przelewy w bankowości internetowej 9. E-administracja wg MSWiA to raj tylko dla urzędników 10. Dowód biometryczny? Tak, ale ostrożnie! 11. Elektroniczne skrzynki podawcze, czyli lobbyści górą! 12. Prawo zamówień publicznych i projekty informatyczne 13. Obywatelska koncepcja e-usług 14. Równoważność dokumentu papierowego i cyfrowego 15. Uwolnijmy się od obowiązku meldunkowego 16. Anonimizacja jako ochrona prywatności pacjenta w systemach służby zdrowia 17. Głosowanie przez Internet 18. ePUAP bez wartości dodanej 19. Wielofunkcyjny dowód pl.ID będzie niebezpiecznym gadżetem 20. Plan Informatyzacji Państwa i projekty informatyczne 21. Dwa problemy polskiego e-podpisu 22. Branża kart płatniczych uznała dominujące standardy ochrony informacji za nieprzydatne 23. PIT przez Internet według urzędników i uwagi o użyteczności informatyzacji 24. Jak władza centralna psuje komputeryzację urzędów gminnych 25. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (1) 26. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (2) 27. Likwidacja meldunku szansą na lepsze państwo (3) 28. PIT przez Internet i bezpieczeństwo płatnika 29. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego (1) 30. Analiza ryzyka dla dowodu elektronicznego. Rekomendacje. (2) 31. Dowód elektroniczny. Zabezpieczenia. (3) 32. Służby nie znają się na kryptografii 33. Dowód elektroniczny. Weryfikacja on-line. (4) 34. Dowód elektroniczny. Procesy. (5) 35. Dowód elektroniczny. E-podpis. (6) 36. Po co dowód osobisty 37. Dzisiejsze podejście do informatyzacji nie sprzyja wolności 38. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (1) 39. Zmieńmy filozofię ochrony danych osobowych (2) 40. Cloud computing kusi 41. Tradycyjne wybory mogą być uczciwe Ponadto polecam: 1. Czy PESEL2 jest potrzebny? Dokument Instytutu Sobieskiego 3. Stanowisko ISOC Polska w sprawie barier podpisu elektronicznego w Polsce 4. Poradnik inżyniera polskiej informatyzacji. Paweł Krawczyk

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka